Już wkrótce lokomotywy elektryczne serii 151, które prowadziły w Czechach pociągi ekspresowe z prędkością 160 km/h, zostaną wycofane z regularnej służby. Ten sam los spotka także dwusystemowe elektrowozy serii 371. Na początku marca mają zostać przeniesione do rezerwy, a następnie wystawione na sprzedaż.
Eksploatowane przez České dráhy, czeskiego narodowego przewoźnika kolejowego, lokomotywy elektryczne serii 151 powstały w latach 1992-2002 w wyniku przebudowy elektrowozów serii 150, wyprodukowanych w 1978 roku. Łącznie przebudowano do tego typu 13 spośród 27 powstałych maszyn serii 150. Największą korzyścią płynącą z przebudowy było podniesienie maksymalnej prędkości eksploatacyjnej ze 120 km/h do 160 km/h, co umożliwiło prowadzenie pociągów ekspresowych. Są to elektrowozy jednosystemowe, pracujące w systemie zasilania 3 kV DC, a ich moc wynosi aż 4 MW. Z kolei w latach 1994-2004 do typu 371 przebudowano również 7 dwusystemowych lokomotyw elektrycznych serii 372 – także w tym przypadku efektem było zwiększenie maksymalnej prędkości eksploatacyjnej do 160 km/h.
Jak poinformowały ČD, w dniu 7 marca obydwie serie zakończą służbę w regularnym ruchu rozkładowym. Elektrowozy serii 151, określane popularnie jako “banan” lub “dvojka”, przejdą do rezerwy i będą wykorzystywane tylko w sytuacjach awaryjnych. Dotychczas eksploatowano 10 sztuk tych maszyn, a także 4 sztuki serii 150.2, które mogą rozpędzić się do 140 km/h. Zostaną zastąpione przez znacznie nowsze maszyny serii 162. Dwie lokomotywy elektryczne serii 372 mają jeszcze pojawiać się w tym roku na czele sezonowych pociągów przyspieszonych łączących Ústí nad Labem i Drezno, ale ich los także został już przesądzony. Przyczyną decyzji czeskiego przewoźnika jest zakup nowego taboru, a także dążenie do ujednolicenia floty.
– Kontynuujemy ujednolicanie i odmładzanie naszego taboru. Umożliwi to uproszczenie procesów utrzymaniowych i zmniejszenie kosztów eksploatacji. Dziś nasza flota składa się z dużej liczby różnych typów lokomotyw. Obecnie wycofywane są z regularnej eksploatacji lokomotywy serii 150.2 i 151. W ciągu roku albo 2 lat dołączą do nich ostatnie lokomotywy serii 242 i 371. Także seria 163 jest stopniowo wycofywana. To samo czeka za ok. 2 lata serię 854 (spalinowe wagony silnikowe – red.), zaś podstawą naszej floty lokomotyw elektrycznych będą seria 362 i Siemens Vectron – mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD odpowiedzialny za przewozy pasażerskie.
Przypomnijmy, że ČD zamówiły aż 50 lokomotyw elektrycznych w Siemens Vectron w nowym wariancie o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 230 km/h, co umożliwi np. pełne wykorzystanie parametrów linii kolejowej Berlin – Hamburg w przypadku połączeń międzynarodowych, czy też częściowe wykorzystanie parametrów nowych linii kolei dużych prędkości, które wkrótce mają zacząć powstawać w Czechach. Nie jest zresztą przesadą stwierdzenie, że w Czechach trwa obecnie rewolucja taborowa, a tylko ČD przeznaczyły w ubiegłym roku na zakup nowego taboru największe środki finansowe w historii.
Plany na bieżący rok opisywaliśmy szerzej na łamach “Rynku Kolejowego”.